BIJBELSE TEKST VAN DE DAG

"Wij helpen u een nieuw begin te maken"
Universele Kerk van Gods Rijk

dinsdag 22 september 2015

ZORG VOOR HET MEEST BELANGRIJKE!



“Ik zeg u, aan een ieder, die heeft, zal gegeven worden, en hem, die niet heeft,
 zal ontnomen worden ook wat hij heeft” (Lucas 19:26).
Er was eens een jongeman die van een koning een taak had gekregen om een boodschap en aantal diamanten te brengen naar een andere koning in een ver land.
Hij ontving ook het beste paard van de koning om hem te vervoeren in zijn reistocht.

“Zorg voor het allerbelangrijkste en zorg ervoor dat jij je missie vervult!” – zei de heerser toen de jongeman afscheid kwam nemen.
De jongeman bereidde zijn tas, verborg de boodschap in de zoom van zijn broek en plaatste de diamanten onder zijn gewaden in een leren buidel die gebonden was aan zijn riem.
Vroeg in de ochtend vertrok hij richting de horizon. Hij dacht er niet aan om te falen. Hij wilde dat het gehele koninkrijk zou weten dat hij een nobele en dappere jongeman was die in staat was om met de prinses te trouwen.
In feite was dat zijn droom en het leek erop dat de prinses op zijn avances reageerde. Om zijn taak snel uit te kunnen voeren verliet hij soms de wegen en nam hij sluiproutes die zijn rijdier veel moeite kostten.
Zodoende vereiste hij het maximale van het dier. Wanneer hij bij een herberg stopte, liet hij het paard in de buitenlucht staan, verlichtte het niet van zijn last, noch gaf hij het enig water of voer.
– Op deze wijze zal jij dat dier niet lang kunnen behouden, zei iemand tegen hem.
– Kan me niets schelen, antwoordde hij. Ik heb geld. Als deze sterft, dan koop ik een ander. Het zal geen enkel verschil maken!
Met het verloop van de dagen en onder extreem druk, verdroeg het arme dier de mishandelingen niet meer en viel dood neer op de weg.
De jongeman schold het dier simpelweg uit en vervolgde zijn reis te voet verder. Nu kwam het voor dat in dat gebied van het land er maar weinig boerderijen waren en ze zeer ver van elkaar gelegen waren. Na een aantal uren bemerkte hij het gemis van het paard. Hij was uitgeput en dorstig.
Hij had al zijn lasten op de wegen achtergelaten, behalve de diamanten, want hij herinnerde zich het bevel van de koning: “Zorg voor het belangrijkste!”
Zijn stappen werden korter en langzamer. De pauzes langer en vaker. Omdat hij wist dat hij elk moment neer kon vallen en bang was om beroofd te worden, verborg hij de diamanten in de bodem van zijn laarzen.
Een tijd later viel hij uitgeput op de weg neer, daar bleef hij bewusteloos liggen. Tot zijn geluk kwam er een karavaan marktlieden voorbij die naar het koninkrijk gingen waar hij vandaag kwam. Zij vonden hem en zorgden voor hem.
Toen hij weer bij kwam, bevond hij zich weer in zijn eigen stad. Hij ging onmiddellijk naar de koning om hem te vertellen wat er was gebeurd en met veel verontwaardiging plaatst hij alle schuld van zijn mislukking op het “zwakke en zieke” paard dat hij had ontvangen.
– Maar, uwe majesteit, zoals u mij bevolen had, “zorg voor het belangrijkste”, hier zijn de diamanten die u mij toevertrouwd heeft. Ik lever ze weer bij u in. Ik heb er niet één verloren.
Verdrietig ontving de koning ze en stuurde de jongeman weg, totaal onbewogen door zijn hele verhaal. Teneergeslagen en innerlijk kapot verliet de jongeman het paleis!
Toen hij thuis kwam, vond hij, toen hij zijn kleren uittrok, de boodschap van de koning die nog in de zoom van zijn broek zat, daar stond in geschreven:
“Aan mijn broer, de koning van het Noorden. De jongeman die ik je stuur is een kandidaat om met mijn dochter te trouwen. Deze reis is een test. Ik heb hem een aantal diamanten gestuurd en een zeer goed paard. Ik heb hem bevolen om voor het belangrijkste te zorgen. Doe mij alsjeblieft deze grote gunst en bekijk de staat van het paard. Als het dier sterk en gezond is, dan zal ik weten dat deze jongeman de trouwheid en kracht van degene die hem op deze reis heeft geholpen, heeft gewaardeerd. Als hij echter het dier heeft verloren en alleen maar de diamanten heeft bewaard, dan zal hij noch een goede echtgenoot, noch een goede koning zijn, omdat hij alleen maar oog zal hebben voor de schatten van zijn koninkrijk en geen enkel belang hechtten aan zijn koningin of degene die hem dienen.”
(Auteur onbekend)
God rekent op u en ik ook.
Bisschop Edir Macedo


Elke zondag om 07.00uu , 09.00uu , 12.00uu & 18.00uu (ook om 15.00uu).
Adres : Neumanpad # 26
Paramaribo - Centrum

Tel. : +597 88 37 764

Geen opmerkingen:

Een reactie posten