BIJBELSE TEKST VAN DE DAG

"Wij helpen u een nieuw begin te maken"
Universele Kerk van Gods Rijk

dinsdag 16 september 2014

PRATEN OVER IETS…

...waar u niets van af weet
De grootste onwetendheid is iets waar u niets over weet bekritiseren. De wereld is vol van onwetenden die zich voordoen als wijzen. Critici steken, op hun podia, verwaand in hun onwetendheid hun neuzen op, klaar om vingers te wijzen en hun oogpunt te beargumenteren. Ze vergeten dat een oogpunt niets meer dan dat is.
Ik citeer slechts twee voorbeelden waar ik een directe ervaring mee heb gehad: “Dit echtpaar van “Bulletproof Marriage” wil enkel geld verdienen met het verkopen van deze boeken. Ik betwijfel dat ze hetgeen waar ze over spreken op de televisie echt praktiseren in hun eigen leven.” – zei een “trol” op onze Facebook pagina. Die persoon kent ons niet. Hij/zij heeft ons nooit ontmoet. Maar toch denkt die persoon te weten wat er in ons huis gebeurt.
“Deze Tempel van Salomo is een gruwel. De antichrist zal er wonen. God woont niet in tempels die met handen zijn gemaakt.” – verklaren de “experts op dit gebied”. Door hun logica zouden wij alle tempels en kerken in de wereld moeten slopen (aangezien God daar niet woont) en wij zouden hen die in God geloven moeten verzamelen onder de dichtstbijzijnde boom. Volgens hun wijsheid heeft de antichrist al een adres, namelijk hier in Brás, São Paulo. (Laat iemand aub de profeet Daniël en de Here Jezus waarschuwen dat zij het bij het verkeerde eind hadden; de antichrist zal zich niet in Jeruzalem openbaren, blijkbaar).
Maar dit bericht gaat niet over het verdedigen van de auteurs van “Bulletproof Marriage” noch de Tempel van Salomo. Het gaat over u, mij en ons allemaal. Het is om ons te helpen de mensheid iets beter te begrijpen.
De homo sapiens (Latijn voor de wijze of verstandige mens) is helaas niet zo sapiens als gedacht. Hij lijdt aan een ziekte waarvan het hoofdsymptoom is, het onnodig kritiek geven over wat hij niet weet. Sommige oorzaken van deze ziekte zijn:
Wantrouwen: als het te mooi is om waar te zijn, dan is het waarschijnlijk een leugen. U kunt het vals noemen.
Afgunst: als ik niet kan hebben wat u heeft, dan mag ik u bekritiseren voor wat u heeft.
Angst: uw succes maakt mij bang en bedreigt mijn overleving; om mijn succes te garanderen moet ik uw succes saboteren.
Schreeuwen om aandacht: Ik weet dat ik onzin uitkraam, maar wat telt is dat ik beroemd word voor 15 minuten.
Onwetendheid: mengsel van dwaasheid en te lui zijn om de waarheid te onderzoeken.
Het luizen complex: ik ben afhankelijk van andermans hoofd. Dat wil zeggen dat ik me baseer op andermans gedachten. Immers, als “die persoon” het zei, dan moet het wel waar zijn.
Wantrouwen, afgunst, angst, gebrek aan aandacht, onwetendheid en niet voor zichzelf kunnen denken. Dit zijn menselijke eigenschappen die wij allemaal hebben. Daarom zijn wij allen, op een gegeven moment, schuldig geweest aan het spreken over iets wat wij niet wisten. Maar nu wij dit weten, hebben wij geen excuus meer. Wij kunnen betere sprekers zijn en boven alles betere luisteraars. Ga er nooit vanuit dat praten een synoniem is van weten.
Socrates zei ongeveer 2400 jaar geleden: “De enige wijsheid is weten dat je niets weet. En de wetenschap dat u niets weet, maakt u de meest wijze van allemaal.” Dit was zeker iemand die wist waar hij het over had.
Met dank aan: bisschop Renato Cardoso.


Elke zondag om 09.00uur & 12.00uur (ook om 18.00uur).
Adres: Neumanpad # 26
Paramaribo - Centrum
Tel. : +597 88 37 764

Geen opmerkingen:

Een reactie posten