BIJBELSE TEKST VAN DE DAG

"Wij helpen u een nieuw begin te maken"
Universele Kerk van Gods Rijk

dinsdag 7 januari 2014

WAT IK VAN MAMA HEB GELEERD (DEEL2)


Onze eerste boodschap over deze serie bracht mensen aan het praten en dat is heel goed, want door jullie commentaren, begrijp ik welke onderwerpen meer uitgelegd dienen te worden. We hebben over respect gesproken en hoe belangrijk het is voor een vrouw om haar man te respecteren.

Een paar vrouwen hebben mij de vraag gesteld: “Hoe kan ik iemand respecteren die mij niet respecteert?”
Zodat ik mijn man kan respecteren, dien ik mijzelf eerst te respecteren. Dit wil zeggen dat ik hoge normen en waarden dien te hebben ten opzichte van alles en iedereen. En dat houdt ook mijn relaties in. Maar dit wil niet zeggen dat ik mensen die mijn niet respecteren ook zelf niet zal respecteren. Wie zichzelf respecteert, respecteert ook zijn naast, wie dat ook moge zijn.

Hetzelfde geldt ook voor de man of de vrouw. Het feit dat uw man ruw tegen u is wil niet zeggen dat u ook ruw tegenover hem moet zijn, omdat dat u gelijk aan hem maakt, en bovendien lost het niets tussen jullie op. Maar als u hem ongeacht zijn ruwheid respecteert, dan is hij degene die als de slechterik blijft. Hij kan misschien doen alsof hij het niet ziet, maar hij zal zich er slecht door voelen. U kunt er zeker van zijn! Een ieder die slecht doet tegenover het goede draagt een zware last met zich mee in zijn geweten, en de tijd doet die last alleen maar zwaarder worden…

Laten wij zeggen dat uw man u met andere vrouwen bedriegt, als u zichzelf respecteert, dan zult u dat niet tolereren. Het wil niet zeggen dat u hem geen respect zal tonen, maar u zult zichzelf meer respecteren en een einde aan deze relatie maken, ten minste zolang uw man niet tot een ware man verandert. Respect tonen wil niet zeggen dat u zich moet onderwerpen aan minachting, mishandeling of ontrouwheid!

Het is ook goed om te herinneren dat ik deze boodschappen schrijf denkend aan vrouwen. Daarom leest u dingen die alleen maar verwijzen naar vrouwen. Dat wil niet zeggen dat zij de enigen zijn die dienen te veranderen, maar dat komt omdat zij mijn lezeressen zijn. Ik denk dat deze kwestie betreffende respect nu goed is uitgelegd. Laten wij dus verder gaan naar de volgende les die ik van mijn moeder heb geleerd en mij tot nu toe heeft geholpen: Wees een goede huisvrouw

Wie trouwt, wilt voor een huis zorgen. En om een huis te hebben, moeten wij weten hoe wij voor een huis moeten zorgen. Ik weet nu al dat er veel commentaren zullen komen… Maar vriendin voordat ik trouwde, leerde ik al alles over hoe ik voor een huis moest zorgen:

• eenmaal per week een grote schoonmaak;
• dagelijkse schoonmaak van de kamers die het meest gebruikt worden zoals de keuken en de badkamer;
• verwissel uw lakens eenmaal per week;
• verwissel de handdoeken van de badkamer tweemaal per week;
• de kleren met de hand of de wasmachine wassen;
• strijken;
• koken;
• zorg ervoor dat het huis er goed uitziet;
• zorg voor de planten en
• ervoor zorgen dat al mijn potten en pannen goed schijnen.
Dat is heel veel werk… (diepe zucht)!

Ik leerde dat de klerenkast altijd alle kleren diende te bevatten, dus waste en streek ik twee of drie maal per week. Uiteindelijk, leerde ik dat niet alles gestreken hoefde te worden. Als u uw ondergoed uit de droger haalt zodra hij klaar is en u strekt ze goed uit, dan zijn ze al kreukvrij – hetzelfde geldt voor sommige soorten lakens.

Om alles klaar te hebben voor de dag, deed ik verschillende dingen tegelijkertijd: ik zette het ontbijt klaar terwijl Renato (en soms andere koppels die met ons woonden) niet eens kwam om te eten, in de tussentijd zette ik de kleren in de wasmachine. We aten samen ontbijt, ik maakte de tafel schoon en deed de afwas (daarna kreeg ik een afwasmachine die mij veel hielp!). Ik maakte onze slaapkamer en de badkamer schoon tot ongeveer 11u, terwijl ik de kleren in de wasmachine verwisselde. Om 11u, begon ik te koken voor de lunch en dat was om 12:30u klaar, dan was de keuken al schoon en de kleren waren dan al gewassen. Wij aten samen middageten. Ik maakte de rest van de keuken schoon en besteedde de middag om kleren te strijken. De andere kamers maakte ik op een andere dag schoon. Het was ongeveer 16u en ik had dan al alle kleren gestreken, aangezien ik al de lunch had gemaakt hoefde ik alleen maar aan het avondeten te denken, nu hoefde ik alleen nog maar te douchen en naar de Kerk te gaan.

Een goede huisvrouw dient te leren om snel en praktisch te zijn, zo niet dan zal zij haar gehele leven alleen maar bezig zijn met het huis… mij niet gezien! Ons huis is alleen maar een deel van ons leven en is niet bedoeld om ons gehele leven in beslag te nemen. Natuurlijk was dit mijn routine, omdat ik niet buiten werkte. Bovendien waren niet alle dagen zo… maar het functioneerde zeer goed voor ons. Het ligt aan elke huisvrouw om een systeem te creëren dat voor haar werkt. Als u buitenshuis werkt en geen tijd hebt om voor uw huis te zorgen, verdeel dan de taken voordat u het huis uitgaat in de ochtend en nadat u in de middag aankomt. Het belangrijkste is dat u altijd alles in orde laat, omdat hoe langer het duurt om deze dingen te doen, hoe meer dingen u zult moeten doen… en als uw man u kan helpen is dat geweldig!

Wij tweeën voelen ons goed thuis, zelfs al had het huis, op een gegeven moment, niet eens ramen (we hebben al in een appartement gewoond waarbij de slaapkamer geen ramen had). Maar ik heb altijd mijn huis gewaardeerd en daarom zorg ik er goed voor, waar mijn huis ook is en hoe groot hij ook moge zijn… Met de tijd heeft Renato geleerd om hetzelfde te doen, en vandaag bergt hij zijn kleren en schoenen goed op en hangt hij zijn pakken op zodat zij niet te veel gekreukt worden… maar hij leerde dat omdat hij het zelf wilde en niet omdat ik hem ertoe had gedwongen. DAT IS EEN REGEL DIE NIET MAG ONTBREKEN, OK DAMES?


Met dank aan: Cristiane Cardoso


Elke zondag om 9.30uur & 12.00uur (ook om 18.00uur).
Adres : Neumanpad # 26
Paramaribo - Centrum
Tel. : +597 88 37 764

Geen opmerkingen:

Een reactie posten