De goedkope genade is de aartsvijand van onze Kerk. Wij zijn vandaag
aan het strijden voor een genade die kostbaar is. Goedkope genade
betekent genade die in de meest populaire winkels verkocht wordt. De
sacramenten, de vergeving van zondes en de vertroosting door de religies
worden aangeboden tegen een spotprijs.
De genade wordt vertegenwoordigt
als de onuitputtelijke schat van de Kerk, waardoor de Kerk met
vrijgevige handen zegens geeft, zonder beperkingen of grenzen. Genade
zonder een prijs; genade die niets kost. Wij denken dat de essentie van
genade is dat de prijs al van te voren werd betaald; en omdat de prijs
al werd betaald, kan alles behaald worden zonder enige prijs…
De goedkope genade houdt een genade in met een doctrine, een
principe, een systeem. Het houdt de uitspraak van de vergeving van
zondes in als een algemene waarheid, de liefde van God onderwezen als
het Christelijk ‘begrip’ van God. Een intellectuele instemming van dat
idee wordt als zodanig voldoende beschouwd dat het de vergeving van
zondes garandeert…
In zo’n Kerk vindt de wereld een goedkope bedekking
van zijn zondes; geen enkel berouw is noodzakelijk, laat staan een waar
verlangen om bevrijd te worden van de zonde. Goedkope genade leidt
daarom toe naar de verloochening van het levende Woord van God, in feite
is het de ontkenning van de Menswording van het Woord van God.
Goedkope genade houdt de rechtvaardiging van de zonde in zonder de
rechtvaardiging van de zondaar. Genade alleen doet alles zeggen zij, en
zodoende kan alles blijven zoals het is. Er is een lied dat zegt “Alles
wat men doet zou de zonde niet kunnen opheffen”. Laat de Christen dan
maar net als de rest van de wereld leven, laat hem zichzelf vormen
volgens de maatstaven van de wereld in alle gebieden van het leven en
niet trots ernaar najagen om een ander leven te leiden onder de genade,
anders dan zijn oude leven onder de zonde…
Goedkope genade is de genade die wij onszelf toekennen. Goedkope
genade is de prediking van vergeving zonder het vereisen van berouw,
doop zonder de discipline van de kerk, deel nemen aan het Heilig
Avondmaal zonder belijdenis… Goedkope genade is de genade zonder
discipelschap, genade zonder het kruis, genade zonder de levende en
vleesgeworden Jezus Christus
Kostbare genade is de schat die verborgen is in een akker; een man
zal daarvoor met blijdschap alles wat hij heeft verkopen. Het is de
parel die veel waard is en waarvoor de koopman al zijn bezittingen wil
verkopen. Het is de koninklijk heerschappij van Christus, waarvoor een
man bereid is om zijn oog, die hem doet vallen , uit te rukken, het is
de roeping van Jezus Christus waarvoor de discipel zijn netten laat
vallen en Hem volgt.
Kostbare genade is het evangelie dat telkens gezocht dient te worden,
keer op keer, de gave waar om gevraagd moet worden, de deur waarop een
man moet kloppen. Zo’n genade is kostbaar, omdat het ons er toe zet om
te volgen en het is genade omdat het ons er toe zet om Jezus Christus te
volgen. Het is kostbaar omdat het het leven van een mens kost en het is
genade omdat het de mens het enige ware leven geeft. Het is kostbaar,
omdat het de zonde veroordeelt en het is genade omdat het de zondaar
rechtvaardigt. Boven alles is het kostbaar omdat het God het leven van
Zijn Zoon kostte: “Want gij zijt gekocht en betaald” en wat God iets
heeft gekost kan niet goedkoop zijn. Boven alles is het genade, omdat
God Zijn Zoon niet een té hoge prijs vond om voor onze levens te
betalen, maar Hij gaf Hem aan ons. Kostbare genade is de Vleeswording
van God.
Kostbare genade is het heiligdom van God; het moet beschermd worden
van de wereld en niet voor de honden geworpen worden. Het is dus het
levende woord, het Woord van God, dat Hij spreekt zoals het Hem behaagt.
Kostbare genade confronteert ons als een genadige roeping om Jezus te
volgen. Het komt als een woord van vergeving voor de gebroken geest en
het berouwvolle hart. Genade is kostbaar omdat het een man er toe zet om
zich te onderwerpen aan het juk van Christus en Hem te volgen; het is
genade omdat Jezus zegt: “Mijn juk is zacht en mijn last is licht.”
Op twee verschillende gelegenheden kreeg Petrus de roeping “Volg
Mij”. Het waren de eerste en laatste woorden die Jezus tegen Zijn
discipel zei (Marcus 1:17; Johannes 21:22). Er ligt een gehele leven
tussen deze twee roepingen. De eerste gelegenheid was bij het meer van
Gennesaret toen Petrus zijn netten en beroep achterliet en Jezus op Zijn
Woord volgde. De tweede gelegenheid is wanneer de Opgewekte Heer hem
weer bij zijn oude beroep vond.
Nogmaals bij het meer van Gennesaret en
nogmaals is de roeping “Volg Mij”. Tussen die twee roepingen ligt een
gehele leven van discipelschap in het volgen van Christus. In het midden
ervan komt de belijdenis van Petrus, waarin hij Jezus erkent als de
Christus van God…
Deze genade was zeker niet zelf toegerekend. Het was de genade van
Christus zelf, die nu over de discipel heerst om alles achter te laten
en Hem te volgen, die nu in die belijdenis in hem werkt wat voor de
wereld als de grootste godslastering klinkt, die nu Petrus uitnodigt tot
de hoogste gemeenschap van martelaarschap, dat hij ooit had geweigerd,
en daardoor hem al zijn zondes vergaf. In het leven van Petrus zijn
genade en discipelschap onlosmakelijk. Hij had de genade verkregen die
duur is.
De passage hierboven is van het boek van Deitrich Bonhoeffer “De Prijs van het Discipelschap”. Hij was geboren in 1906, werd een Lutherse pastor en walgde van de liberale en ongedwongen manier waarop Christenen in Duitsland met geloof omgingen. Hij sprak openlijk uit tegen het nazisme terwijl geen enkel ander Christen dat zou doen, werd gearresteerd door de Gestapo en opgehangen in 1945.
Met dank aan: bisschop David Higginbotham
Elke zondag om 9.30uur & 12.00uur (ook om 18.00uur).
Adres : Neumanpad # 26
Paramaribo - CEntrum
Tel. : +597 88 37 764
Geen opmerkingen:
Een reactie posten