BIJBELSE TEKST VAN DE DAG

"Wij helpen u een nieuw begin te maken"
Universele Kerk van Gods Rijk

dinsdag 4 juni 2019

WEGGAAN OF BLIJVEN!




“De HEERE nu zei tegen Abram: Gaat u uit uw land, uit uw familiekring en uit het huis van uw vader, naar het land dat Ik u wijzen zal.” (Genesis 12:1)
Het eerste ding dat God tegen Abraham zei, was een verzoek dat aanvankelijk repetitief leek. “Ga uit uw land, uit uw familiekring en uit het huis van uw vader.” Het kan impliceren dat het eenvoudigweg voor hem was om het huis te verlaten en naar een plaats te gaan die God hem zou wijzen, maar omdat niets met God toevallig is en alles een reden heeft, probeer dan te beseffen wat er achter dit verzoek zit …
Ga uit uw land” was in die tijd het gevaarlijkste ding wat een persoon kon doen, want er waren geen paspoorten, geen documenten, geen ambassades, geen media zoals we die vandaag hebben. Dus het zou zijn alsof u Brazilië te voet bent aan het verlaten om naar een van de buurlanden te gaan, zonder documentatie over waar u bent geboren, wie uw ouders zijn en wie u bent. Zonder de bescherming van uw Braziliaanse nationaliteit zou u geen enkele steun hebben, zelfs niet van de Braziliaanse regering of de regering van het land waar u naar toe ging. God vroeg Abraham om al zijn bescherming en steun achter te laten, want Hij zou zijn Bescherming en Ondersteuning zijn.
Maar naast het niet hebben van de bescherming en de steun, werd er iets anders door Abraham opgeofferd. Ik herinner me toen ik Brazilië verliet, toen ik terugkwam, voelde ik me niet meer Braziliaans. Mijn manier van zijn, mijn manier van praten, mijn manier van handelen, zelfs de manier waarop ik begon te denken veranderde. God wilde dat Abraham ophield te zijn met wie hij tot dan was geweest. Hij wilde dat Abraham zijn wortels verliet en nieuwe wortels nam, geplant door God Zelf.
Toen God hem bleef vragen om zijn familiekring te verlaten, werd het verzoek nog specifieker en moeilijker. Abraham zou nu niet de bescherming en ondersteuning van zijn familieleden hebben, maar niet alleen dat, God vroeg hem om hen te laten gaan.
Het offer is niet alleen voor degene die het doet, maar ook voor degene die achterblijft. Toen we Brazilië verlieten, verloor ik totaal het contact met mijn familieleden. Vroeger waren we heel dichtbij, toen we elkaar plotseling zagen, hadden we niet dezelfde onderwerpen. Toen we hun gingen bezoeken, waren we als een vis uit het water. Het gezin was verenigd, met uitzondering van ons. Soms voelde ik me er slecht over, alsof we geen deel meer wilden uitmaken van de familie, maar wat te doen?
Het was waarschijnlijk wat Abraham voelde om zijn familiekring achter te laten. Dit werd zeker niet begrepen en ook niet toegejuicht. Het is een opoffering, dat u alle banden met uw familie verbreekt, maar de grootste kwam als laatste …
God vroeg Abraham om het huis van zijn vader te verlaten. Het huis van zijn vader verlaten betekent stoppen om zijn zoon, erfgenaam en steun te zijn. Zeker was de vader van Abraham oud en rekende op zijn zoon om voor hem en zijn bezittingen te zorgen, stel u zich de teleurstelling van zijn vader voor om te weten van de beslissing van Abraham om alles te verlaten en NAAR EEN LAND TE GAAN DAT GOD ZOU WIJZEN. Zijn vader noemde hem waarschijnlijk gek, hij en al zijn familieleden, buren, kortom de hele stad.
De gehoorzaamheid van Abraham kostte hem veel meer dan zijn angst voor wat hem zou overkomen. Abraham offerde wie hij was tot dan toe … de zoon, de neef, de burger. Hij was niet langer lid van een familie, een stad, een volk.
Ik vraag, bent u er klaar voor om te stoppen wie u bent geweest bij uw familie, uw ouders en uw land? Klaar om uw roots "wortels", uw levensverhaal en uw cultuur te verlaten? Klaar om niet de steun en bescherming te hebben van de dingen en mensen waar u altijd op rekende?
Zo niet, dan kunt u beter in uw land blijven. Zo ja, omarm de rest van de belofte, het is ook voor u!
Ik zal u tot een groot volk maken, u zegenen en uw naam groot maken; en u zult tot een zegen zijn. Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden.” (Genesis 12:2-3)
In geloof!
Met dank aan: Cristiane Cardoso



Elke zondag speciaal om 07.00uu, 09.30uu, 12.00uu, 16.00uu & 18.00uu.
Adres : Neumanpad 26
Paramaribo - Centrum
Tel. : +597 855 55 19

Geen opmerkingen:

Een reactie posten