BIJBELSE TEKST VAN DE DAG

"Wij helpen u een nieuw begin te maken"
Universele Kerk van Gods Rijk

vrijdag 4 januari 2019

DE DRIE SOORTEN DIENAREN




De dienaren van God zijn allen die geroepen, gekozen en vertrouwd zijn met de Heilige Geest. De Allerhoogste rekent op hun werk om Zijn Plan van Behoudenis te vervullen. Maar, helaas, veel van deze dienaren, in plaats van op te treden als medewerkers van God (2 Korinthiƫrs 6: 1), voorkomen dat er meer mensen de Here Jezus kennen door het tegenovergestelde van Zijn Wil in het doen en zijn te gedragen.

In het Woord van God, door een gelijkenis, toont Hij ons het profiel van de dienaar die Hem behaagt (MattheĆ¼s 25: 14-30). Dit profiel komt neer op twee kwaliteiten: goed en trouw. Maar wat betekenen deze kenmerken? Hoe bemoeien zij zich met de groei van het Koninkrijk van God? En wat gebeurt er als een van hen niet wordt gevonden in een dienaar van de Allerhoogste?
De goede dienaar is degene die vrucht draagt, bekwaam is, al zijn kracht zet in wat hij doet en ontwikkelt de capaciteit die hij bezit. Zijn veroveringen zijn zichtbaar. Hij is bekwaam, voegt toe aan het Koninkrijk van God en vermenigvuldigt het talent dat hij van zijn Heer heeft ontvangen. Passiviteit en genotzucht horen niet thuis in zijn woordenboek.
En de dienaar die als trouw beschouwd wordt, is iemand die in zichzelf de oprechte intentie met zich meedraagt om de Here Jezus te verheerlijken. Hij is zich ervan bewust dat hij gekozen is voor een doel dat groter is dan zijn eigen leven. Denkt met een zuiver hart na over de Soevereiniteit van God en weet dat hij niets kan zonder Hem. Hij is waar en heeft karakter.
Daarom zien we in ons midden veel dienaren die goed zijn, maar niet trouw, en veel dienaren die trouw zijn, maar niet goed. Er zijn ook goede en trouwe, echter, zijn het er zeer weinig.
De eersten bereiken opvallende resultaten in hun werk, maar met de intentie om zichzelf erdoor te verheerlijken. Ze doen het voor zichzelf, niet voor God. Ze willen op de een of andere manier persoonlijke voordelen bereiken door hun bediening. Hierdoor kunnen ze de Behoudenis van anderen schaden, omdat het risico bestaat dat er een schandaal door hen komt.
Aan de andere kant zijn er de dienaren die, hoewel ze de Heer met hun intenties behagen, de wensen over laten omdat ze niet hun beste doen in wat ze doen. Nalatigen, ze proberen geen verschil te maken. Ze dagen zichzelf niet uit, worden niet beter en zijn tevreden met weinig. Ze stoppen met het redden van meer mensen vanwege het gebrek aan inspanning.
Tot slot, de goede en trouwe die degenen zijn die God behagen in wat ze doen en in wie ze zijn. Visionairs, ze zoeken grotere dingen om de Heer uitstekende resultaten te brengen, want ze zijn er blij mee dat ze Hem tevreden stellen en Hem groot maken in deze wereld. Ze geven meer van zichzelf puur om meer te kunnen redden.
De vraag die niet wil zwijgen is: welke van deze drie soorten dienaren bent u?
Wees waakzaam, dienaar van God! Laat niet toe dat uw persoonlijke ambitie of genotzucht ervoor zorgt dat de behoudenis de andere mensen niet bereikt! Let op uw tekortkomingen, want de Allerhoogste rekent op u in Zijn Grote Werk! Stel u zich altijd voor aan Hem als een volledige dienaar, wiens handen eeltig zijn, maar met een rein hart.
Bisschop Edir Macedo



Elke zondag speciaal om 07.00uu, 09.30uu, 12.00uu, 16.00uu & 18.00uu.
Adres : Neumanpad 26
Paramaribo - Centrum
Tel. : +597 855 55 19

7 opmerkingen:

  1. Dit is zeer belangrijk omdat wij kunnen dienen maar zijn we well God aan het behagen met wat we zijn aan het doen.Zijn we wel vruchten aan het voort brengn.Welke vn de dienaren Ben ik de goede of de dienaren die Als trouw beschouwd wordt Ben ik God aan het dienen zodat Zijn Naam verheerlijkt kan worden of Ben ik eer voor mij zelf aan het zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt. God dienen wilt zeggen ons eigen wil aan de kant zetten, dat woordje "ik" bestaat niet meer voor ons . Soms zeggn we ik wil een verandering in mij 1 van de gebieden in me leven , maar waarom of waarvoor ? Zodat ik blij kan zijn , zodat ik tevreden kn zijn ,...of om Gods Zijn Naam te verheerlijken .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. God behagen in wat ik doe en wie ik ben, om een goede en trouwe dienaar te zijn betekent voor mij dat mijn karakter, leven, intenties enzovoorts moet zijn zoals God wilt. Alles dat nog in mij is dat behoort tot mijn eigen wil, mijn eigen manier of mijn eigen idee moet eruit gehaald worden. En om dit te bereiken moet ik mijn beste doen (goed dienaar) om te veranderen, zodat ik vruchten kan dragen in mijn leven en hierdoor kan voldoen aan de eisen van een goede en trouwe dienaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ware dienaren van God, moeten wij altijd klaar staan om God te dienen op de manier hoe het Hem zal behagen, Vaak naar mijn eigen inzien kan ik denken dat ik God ben aan het dienen door het geen dat ik doe,maar ik moet altijd bereidt zijn om mijn zelf af te vragen, heeft God behagen in wat ik doe?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij willen God soms op onze manier dienen. Wij denken dat het ok is omdat wij God aan het dienen zijn. Maar zijn wij God’s wil aan het doen of toch onze eigen wil? Zijn wij God aan het behagen of juist niet? Om een goede en trouwe dienaar te zijn, dienen wij God op zijn manier en volgens zijn wil te dienen. Hoe moeilijk en zwaar het ook is. Zo alleen kunnen wij God behagen door een goede trouwe dienaar te zijn. Wij dienen ons leven elke dag te annaliseren. Als wij wel een goede trouwe dienaar voor God zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ik heb begrepen is om een ware dienaar te zijn van God. Is om zijn droom in vervulling te brengen. Ons eigen wil kruisigen om Zijn wil te doen.
    De vraag dat mij liet denken is welke van deze drie dienaren ben ik.

    BeantwoordenVerwijderen