Het offer zoals u het nog nooit hebt begrepen
Het zou goed zijn als allen de ware betekenis van het woord offer
kenden, omdat het iets is dat heel verkeerd begrepen wordt vandaag de
dag. Hiervoor dienen wij terug te reizen in de tijd en naar het
oorspronkelijke idee van het offer, dat van God kwam, te gaan. Offer, in
zijn geestelijke betekenis, houdt meer in dan wat papier op het altaar.
Het houdt het gehele leven van de persoon in. Maar laten wij eerst een
belangrijk feit begrijpen. De definitie van het woord “offer” in het Vandale Woordenboek toont
ons een feit dat ons kan helpen om het onbegrip over deze thema aan te
duiden.
Kijk maar: “of·fer: alles wat men met zelfverloochening afstaat
• offers aan het vaderland brengen
• zijn geld, zijn leven ten offer brengen
opofferen
• een persoonlijk offer brengen
• een zwaar offer”
Echter het Hebreeuwse woord voor “offer” (korban, le-hakriv) komt van dezelfde wortel als naderen, dichterbij komen, op intieme wijze een relatie met iemand aangaan.
Dit dient de ware betekenis van offer te zijn. Het is eigenlijk heel
jammer dat geen enkel woord in de Nederlandse taal op correcte wijze de
diepgaande betekenis van het Hebreeuwse woord “korban” (קרבה) kan
uitdrukken. Vandaag de dag gebruiken wij het woord “offer” bij gebrek
aan een woord dat dezelfde Hebreeuwse betekenis kan overbrengen. Maar het is niet alleen maar een kwestie van een vertalingsprobleem.
Verander het woord en men verandert de betekenis. En als men de
betekenis verandert, dan begrijpen wij niet wat wij doen wanneer wij
voor God offeren.
Het idee van het “offer” in het Nederlands verwijst naar het afstaan
van iets waardevols om iets nog groters te kunnen ontvangen of een
onvoorwaardelijke handeling voor iemand of iets dat u wilt veroveren.
Maar dit heeft geen enkel verband met de originele betekenis van het
woord “korban”. Ten eerste is “korban” een woord dat geen enkel
betekenis van het geven van een geschenk of offerande draagt. Dit komt
vanwege het feit dat in de Joodse gedachtegang iets aan God geven
inhoudt dat wij ons superieur aan Hem voelen. Wie zijn wij en wat hebben
wij om iets aan de Almachtige te bieden? Zoals David bad, toen hij en
zijn volk hun offers aan God presenteerden om de Tempel te bouwen:
“Wie toch ben ik, en wat is mijn volk, dat wij in staat zouden
zijn zulke vrijwillige gaven te schenken? Want het komt alles van U, en
wij geven het U uit uw hand”
(1 Kronieken 29:14).
De ware betekenis van het woord “korban” wordt alleen maar in de
Hebreeuwse Bijbel gebruikt om de relatie en de toenadering van de mens
jegens God aan te tonen. Met andere woorden, om het woord offer te
kunnen begrijpen, dienen wij eerst zijn originele Bijbelse wortel te
begrijpen. Als de definitie van korban betekent “dichterbij komen” of
“toenaderen”, dan is het doel van de offers voor de Tempel niets meer
dan het leven aan Iemand toe te wijden die superieur is. Het is de
toenadering van de mens met de Bron van leven. Weet u wat dat inhoudt?
Het offer in de Tempel bracht niet het idee over om iets te geven of
iets waardevols te verliezen, maar een totale overgave voor een totale
toenadering tot de Schepper.
Zoals koning David bad in Psalm 73:28: “maar mij aangaande, het is mij goed nabij God te zijn” – voor degenen die dorstig zijn, is de nabijheid van God de meest ware, pure en sublieme uiting van het woord offer.
Zonder deze toenadering tot God, wat de ware betekenis van het leven
brengt, blijft de persoon doelloos, zoekend naar een reden om te leven
in dingen die hem een tijdelijk plezier geven, zoals geld. Hij voelt
zich als een dier, leeg in hetgeen hem anders maakt van de dieren: zijn
ziel. Degene die zich overgeeft door middel van een offer/toenadering is
gelijk aan die stier die verteerd werd door het vuur op het altaar. En
wat er op het altaar gebeurt, gebeurt ook in het verstand en het hart
van degene die offerde.
Bereid u zich voor op de grote dag – de dag waarop allen in de Tempel
van de Almachtige God zullen kunnen komen om zich voor Hem te kunnen
presenteren als ware offers. Maar dit keer, niet voor een toenadering
zoals in het verleden plaatsvond, maar zodat de Heilige Geest hun levens
compleet kan vervullen. De inauguratie van de Tempel van Salomo. Binnenkort. Ah, wat een wag!
Met dank aan: bisschop Renato Cardoso
Elke zondag om 9.30uur & 12.00uur (ook om 18.00uur).
Adres: Neumanpad # 26
Paramaribo - Centrum
Tel. : +597 88 37 764
Geen opmerkingen:
Een reactie posten